Anemija i gluten

ANEMIJA_I_GLUTEN_2

Često slušamo ljude kako se žale na slabokrvnost ili anemiju koja ih muči godinama i za koju „nema lijeka“ iako su pokušali sve, od starih bakinih recepata poput soka od cikle, do najnovijih dodataka prehrani koje preporučaju liječnici i stručnjaci.

Anemija je definirana smanjenim volumenom crvenih krvnih stanica ( eritrocita ) u krvi i smanjenom količinom hemoglobina ( proteina koji nosi kisik u crvenim krvnim stanicama ). Uzroci su nedostatak željeza, folne kiseline poznate i pod nazivom vitamin B9 ili nedostatak vitamina B12. Posljedica anemije je smanjena sposobnost krvi da prenosi kisik do stanica zbog čega se razvija tkivna hipoksija.

Vrlo važan je i nalaz feritina, koji je kompleks bjelančevina i željeza, a liječniku će pomoći utvrditi koliko željeza Vaš organizam skladišti. Određivanjem feritina utvrđuje se da li je razina feritina niža od normalne što ukazuje na to da su zalihe željeza niske i da imate nedostatak željeza.

Kod osoba sa nedijagnosticiranom celijakijom ili intolerancijom na gluten, anemija može dugo godina izazivati ozbiljne zdravstvene poteškoće, redovito se liječeći simptomatski dok pravi uzrok stanja ostaje prikriven. Tu je nalaz feritina vrlo važan, jer može direktno upućivati na lošu apsorpciju nutrijenata u Vašim crijevima, naime referentna vrijednost je od 4 do 204, i u više slučajeva prije otkrivanja celijakije, ta vrijednost je bila od 0 – 4 bez obzira na uzimanje suplemenata i prehranu bogatu željezom.

Visoke razine feritina mogu ukazivati na neke druge bolesti ( bolesti jetre, reumatoidni artritis ili druga upalna stanja ).

 

Dijagnosticiranjem celijakije i prelaskom na prehranu bez glutena, uz unošenje željeza kao suplementa i prehranom bogatom željezom, već nakon 4-6 mjeseci dolazi do prvih poboljšanja, dok je za „dobre“ nalaze potrebno duže vrijeme dok se crijevne resice ne oporave. Kod osoba koje pate od nedijagnosticirane celijakije ili intolerancije na gluten, upravo područje u tankom crijevu gdje se probavlja i apsorbira željezo, najjače je zahvaćeno upalnim procesom i samim time i najviše oštećeno, a crijevne resice koje bivaju uništene ne mogu obavljati funkciju apsorpcije neophodnih nutrijenata. Nakon prelaska na prehranu bez glutena, stanje se popravlja sa oporavkom resica u tankom crijevu i vraćanjem funkcije probavljanja hrane. Prema istraživanjima, vrijeme oporavka crijevnih resica varira od 6 – 24 mjeseci.

Patite li od dugogodišnje anemije, obratite pozornost na popratne simptome i bolesti koje su povezane sa glutenom. Problem sa nadutosti, zaudarajućim proljevastim stolicama, grčevima i bolovima u crijevima, pogotovo nakon obroka koji je „bogat“ glutenom ( kruh, tjestenina i slični proizvodi od pšenice, raži ili ječma ), često upućuju da Vaš organizam ne podnosi gluten. Lepeza simptoma je široka, česte i neobjašnjive migrene, depresija, promjene raspoloženja, gubitak ili dobivanje težine, razni dermatološki problemi, kod žena problemi sa menstrualnim ciklusima i neplodnost isto ukazuju da Vam probleme stvara gluten. Napomenimo da je i svaka autoimuna bolest usko povezana sa glutenom i njegovim utjecajem na organizam i zdravlje tankog crijeva.

Ukoliko sumnjate da Vam gluten predstavlja problem u prehrani, a duže vremena imate problema sa anemijom, ni u kojem slučaju nemojte na svoju ruku prelaziti na prehranu bez glutena. Konzultirajte se sa svojim liječnikom opće prakse i zatražite uputnicu gastroenterologu, informirajte se koji gastroenterolog je stručan za područje celijakije i utjecaj glutena, te potražite kod njega stručnu pomoć i pretrage kako bi se što preciznije ustvrdio pravi uzrok Vaših problema.
Važno je znati koje su namirnice bogate željezom koje nam kroz hranu dolazi u dva oblika, hem željezo koje organizam lakše apsorbira i ne-hem željezo koje organizam upija „manje“ učinkovito, a veća učinkovitost apsorbiranja postiže se prehranom obogaćenom C vitaminom.

Izvori hem željeza su životinjskog podrijetla ( crveno meso, iznutrice, riba, jaja itd ) a lakše se apsorbiraju jer je željezo vezano za hem proteine i apsorpcija se kreće od 7 – 35 %, dok ne-hem željezo koje je biljnog podrijetla ( quinoa, bučine sjemenke, chia sjemenke, sezam, blitva, špinat, kelj, brokula, prokulica, kupus, grah, grašak ) se apsorbira u rasponu od 2 – 20 %.
Usprkos gore navedenim postocima apsorpcije, ne-hem željezo se u biljkama bogatim željezom nalazi u puno većim količinama na 100 kalorija nego hem željezo životinjskog podrijetla. Naprimjer, 100 kalorija kuhanog špinata sadrži približno 10 – 12 miligrama željeza, dok 100 kalorija pečenog odreska sadrži manje od 1 miligrama željeza. Radi bolje apsorpcije željeza, prehranu je poželjno obogatiti namirnicama bogatim folnom kiselinom ( vitamin B9 ) i vitaminom C, a odličan izbor su jaja, citrusno i bobičasto voće, te lisnato zeleno povrće.

U našoj ponudi možete pronaći namirnice koje su sigurne za celijakičare i osobe intolerantne na gluten. Svi proizvodi su bez glutena, bez GMO, a posebno označeni proizvodi su i BIO.
Ukoliko imate problema sa željezom iz naše ponude izdvajamo sljedeće proizvode koje Vam preporučamo ( u zagradi je udio željeza na 100 g ):

Azuki grah ( 5 mg/100g )
Mungo grah ( 6,7 mg/100g )
Quinoa ( 4,6 mg/100g )
Chia sjemenke ( 7,7 mg/100g )
Crvena leća ( 9 mg/100g )
Slanutak ( 6,4 mg/100g )
Lan ( 5,7 mg/100g )
Bučine golice ( 15 mg/100g )
Sjemenke suncokreta ( 6,8 mg/100g )