Gluten i debljina – povezanost

gluten debljina

Općepoznato je da oboljeli od celijakije, intoleratni ili alergični na gluten redovito budu pothranjeni. Crijevne resice su oštećene i organizam ne može iskoristiti nutrijente bez obzira na količinu unesene hrane. No postoje i iznimke, dio ljudi osjetljivih na gluten umjesto pothranjenosti odlazi u drugu krajnost – pretilost.

 

GLUTEN DEBLJA?

Kod jednog dijela ljudi nemogućnost apsorpcije nutrijenata uzrokuje veliki apetit jer gluten doprinosi razvoju otpornosti na hormon sitosti leptin. Organizam je svjestan da ne dobiva dovoljno, osjeća stalnu glad, postaje otporan na taj proces i zato traži više hrane kako bi se opskrbio potrebnim nutrijentima. Posljedica je veća konzumacija i postepeno debljanje. S druge strane zbog oštećenja crijevnih resica smanjena je i probavljivost masnih kiselina i time se dodatno povećava apetit. Organizam ne može razgraditi masne naslage i zato ljudi osjetljivi na gluten teško gube na težini. U stanju gladovanja osoba koja je osjetljiva na gluten, a konzumira ga, ima manju potrošnju kisika što rezultira manjem utroškom energije. Kada organizam pokušava neutralizirati štetno djelovanje glutena pokreće imunološki odgovor u tijelu koji posljedično remeti rad hormona i dovodi do usporavanja metabolizma. Kod ljudi osjetljivih na gluten i male količine konzumiranog glutena sprječavaju gubitak kilograma.

 

UČINAK LEKTINA

Lektini su skupine proteina koji vežu ugljikohidrate. Mnoge namirnice sadrže lektine, ali se smatra da najveću štetu u tkivima izaziva upravo lektin iz pšenice poznat kao aglutinin pšenične klice (wheat germ agglutinin= WGA). Lektini blokiraju rad probavnih hormona jer se WGA može vezati na receptore hormona kolecistokinina koji je zadužen za kontrolu apetita. Na taj se način smanjuje proizvodnja probavnih enzima, primjerice amilaze koji služi za probavu ugljikohidrata i dolazi do povećanja apetita. WGA se veže i uz inzulinske receptore i tako masnoj stanici šalju istu poruku koju šalje inzulin, a to je da stvara masnoću.

 

NAPOMENA

Kako ne bi iz ovog teksta zaključili da je bezglutenska prehrana dijeta za mršavljenje, izbacivanjem glutena iz prehrane ne izbacujete i lektine jer se oni, osim u pšenici, nalaze i u drugim namirnicama primjerice leći, grašku, kukuruzu, krumpiru. Pretjeranom konzumacijom lektina kilogrami se neće skidati. Stoga prelaskom na bezglutensku prehranu osobe osjetljive na gluten doživjeti će poboljšanje u obliku smanjenja kilograma, ako i samo ako ona bude dobro izbalansirana.

 

Sonja Novak, magistra nutricionizma

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *